In een gesprek met eigenaren van schepen die met maximaal 12 passagiers varen is afgesproken om een technische-eisen onderzoek te doen. We gaan kijken naar de eisen uit de Rode Rules van Register Holland en het Estrin 2023. Begonnen wordt met het Tuigage hoofdstuk.
De deelnemers aan het eerste aftastende overleg zagen het veiligheidsbelang van een onafhankelijke toets. Verschillende eigenaren laten al derden (bijvoorbeeld de verzekeraar of de scheepswerf) kijken naar hun schip, maar krijgen daar geen bewijs of een certificaat van. Tegelijkertijd waren er ook zorgen over het moeizaam verlopen aanvullend onderzoek dat door ILT is uitgevoerd op de zeilende passagiersschepen en de rigide toepassing van verouderde regels. Een evaluatie van dat onderzoek en de eventuele consequenties voor de technische normenkaders zouden bekend moeten zijn om de toepasbaarheid op (bestaande) schepen met maximaal twaalf passagiers te kunnen beoordelen. Belangrijk voor de deelnemers is dat de regels het gebruik van de schepen niet onmogelijk maakt, maar eerder de veiligheidsvoorwaarden stellen voor verantwoordelijk gebruik. Met name voor de meer historische schepen, die bij voorbeeld meer gebruik maken van oude materialen zoals hennep of vlas of ongestaagde masten hebben, is dat belangrijk. De grote diversiteit van kleinere schepen en hun inzet leiden waarschijnlijk ook meer in de richting van doelregelgeving.
Gesproken is ook over de intenties van de overheid als het gaat over de regels voor deze categorie schepen. De complexiteit van het onderwerp (denk nog los van de voornemens om de eisen aan tuigage te herzien ook aan de Europese verhoudingen, de diversiteit van de vloot en economische impact van regels) maakt het onmogelijk om te voorspellen welke richting het op zal gaan. Het is dus ook niet duidelijk welke impact de uiteindelijke koers van de overheid zal hebben op onze inspanningen, maar besloten is om toch vast te beginnen met een onderzoek naar de al beschikbare technische eisen en de toepasbaarheid (van onderdelen) daarvan.