klipperrace


Garantieregeling, dat regelt mijn boekingskantoor toch?

Geplaatst op 14-11-2018  -  Categorie: ondernemen/richtlijn

Om maar bot met de deur in huis te vallen: nee! Als aanbieder van een meerdaagse charterreis ben jij verantwoordelijk voor de garantieregeling. Het boekingskantoor is slechts een bemiddelaar en de (door)verkoper van jouw pakketreis. Als je met een boekingskantoor werkt, zul je dus zelf iets af moeten sluiten. Een boekingskantoor kan deze wettelijke verplichting niet van je overnemen.
Alleen als een kantoor jouw schip inhuurt en dat vervolgens weer doorverhuurt, of als het kantoor een extra reisdienst koppelt aan de verhuur van jouw schip (bv transport naar de afvaarthaven), dan is het kantoor niet langer de 'doorverkoper', maar de 'organisator'. In dat geval moet het kantoor een garantieregeling treffen. Uit het contract dat je met het kantoor opstelt moet dan ook duidelijk blijken dat niet jij de organisator bent, maar dat het kantoor dat is. Dus als jouw kantoor zegt dat ze het voor jou hebben geregeld, is het belangrijk om in je contract te controleren of die aansprakelijkheid ook nadrukkelijk en formeel bij het kantoor ligt.  

In de meeste gevallen ben jij als schipper zelf de organisator en moet jij dus aan de wettelijke garantieverplichting voldoen. En een goede oplossing is het Garantiefonds voor de Chartervaart. Dit nieuwe fonds heeft -ten opzichte van de bestaande garantiefondsen- het voordeel dat er geen accountantsverklaring of bankgarantie nodig is. Dat maakt deelname aan deze oplossing laagdrempelig. Voor deelname aan het fonds worden eenmalige inschrijfkosten (€400) gevraagd; daarnaast wordt jaarlijks een bijdrage gevraagd voor het beheer van het fonds en een bijdrage voor het vullen van het fonds. Het fonds is toegankelijk voor iedereen in de chartervaart, dus ook voor niet-BBZ leden.  Klik hier voor meer informatie en schrijf je nu in. 

Bij voldoende deelname start het fonds op 1 januari 2019. Op dit moment zijn er 40 aanmeldingen voor het fonds. De deadline voor aanmelden is verschoven naar 28 november, zodat je iets meer tijd hebt om je te verdiepen in deze materie. Ook kun je tijdens de Algemene Ledenvergadering op 26 november  vragen stellen aan STO Garant. Heb je voor die tijd vragen of kun je hulp gebruiken bij je keuze voor een goede oplossing, neem dan contact met ons op.  Nog geen lid? Wordt lid en kom naar de Algemene Ledenvergadering op 26 november