Onlangs zijn er twee artikelen verschenen in de Schuttevaer waarin de BBZ de ongelijkheid in de subsidieregels voor de verduurzaming van binnenvaartschepen aankaart. Vrachtschepen kunnen nog wel subsidie krijgen voor een stage V motor of katalysator, voor passagiersschepen is dit niet langer mogelijk. Hier blijft elektrificatie als enige optie over om in aanmerking te komen voor de subsidiebijdrage.
Al eerder heeft de BBZ de RVO en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hierover benaderd. Het antwoord luidde dat de regels vanuit de Europese Unie komen en daar niets aan te veranderen valt. Wel kregen we een hele voorzichtige toezegging dat “bij de volgende subsidieronde er gekeken kan worden hoe de passagiersvaart meegenomen kan worden”.
De volgende stap is kijken of er meer te bereiken valt via de politiek. De Tweede kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat is inmiddels aangeschreven plus vijf Tweede Kamerleden van verschillende partijen. We hopen nu op meer resultaat, want de ongelijkheid valt niet te begrijpen.