De nieuwe bemiddelingsovereenkomst tussen scheepseigenaar en boekingskantoor is belangrijk vanwege de toegenomen aansprakelijkheid van scheepseigenaren onder de richtlijn pakketreizen. De overeenkomst legt verantwoordelijkheden vast, voorkomt misverstanden en biedt houvast bij conflicten. Bekijk het interview met Maeike Woelinga (Scheepsrecht Advocaten) voor meer uitleg over de nieuwe rolverdeling.
De pakketreisrichtlijn legt extra verantwoordelijkheden bij de organisator van samengestelde reizen, vaak de scheepseigenaar. Meerdaagse vaartochten vallen hieronder. In samenwerking met boekingskantoren is een nieuwe, juridisch getoetste overeenkomst opgesteld, met ruimte voor maatwerk. In het blok aan de linkerkant lees je een toelichting op de afspraken en rolverdeling.
De overeenkomst in het blok aan de linkerkant is opgesteld voor de situatie waarin de scheepseigenaar als organisator wordt aangemerkt, en daarmee verantwoordelijk is – ook voor het regelen van insolventiedekking. Er wordt uitgegaan van niet-exclusieve inzet van het schip.
In het blok aan de linkerkant vind je een bemiddelingsovereenkomst die uitgaat van het boekingskantoor als organisator. Dit betekent dat het boekingskantoor verantwoordelijk is voor o.a. insolventiedekking. De overeenkomst geldt bij niet-exclusieve inzet van het schip.
De overeenkomst in het blok aan de linkerkant is opgesteld voor de situatie waarin de scheepseigenaar als organisator wordt aangemerkt, en daarmee verantwoordelijk is – ook voor het regelen van insolventiedekking. Er wordt uitgegaan van exclusieve inzet van het schip.
In het blok aan de linkerkant vind je een bemiddelingsovereenkomst die uitgaat van het boekingskantoor als organisator. Dit betekent dat het boekingskantoor verantwoordelijk is voor o.a. insolventiedekking. De overeenkomst geldt bij exclusieve inzet van het schip.
Insolventie
VZR Garant en STO Garant bieden beide verplichte insolventiebescherming, maar verschillen in aanpak. VZR Garant werkt met een garantiefonds dat bij faillissement direct ingrijpt. STO Garant gebruikt een derdengeldenrekening: het geld van de reiziger wordt pas na afloop van de reis vrijgegeven. Beide regelingen bieden zekerheid, maar via een andere structuur.