De nieuwe bemiddelingsovereenkomst tussen scheepseigenaar en boekingskantoor is belangrijk vanwege de toegenomen aansprakelijkheid van scheepseigenaren onder de richtlijn pakketreizen. De overeenkomst legt verantwoordelijkheden vast, voorkomt misverstanden en biedt houvast bij conflicten. Bekijk het interview met Maeike Woelinga (Scheepsrecht Advocaten) voor meer uitleg over de nieuwe rolverdeling.

De pakketreisrichtlijn legt extra verantwoordelijkheden bij de organisator van samengestelde reizen, vaak de scheepseigenaar. Meerdaagse vaartochten vallen hieronder. In samenwerking met boekingskantoren is een nieuwe, juridisch getoetste overeenkomst opgesteld, met ruimte voor maatwerk. In het blok aan de linkerkant lees je een toelichting op de afspraken en rolverdeling.

De overeenkomst in het blok aan de linkerkant is opgesteld voor de situatie waarin de scheepseigenaar als organisator wordt aangemerkt, en daarmee verantwoordelijk is – ook voor het regelen van insolventiedekking. Er wordt uitgegaan van niet-exclusieve inzet van het schip.

In het blok aan de linkerkant vind je een bemiddelingsovereenkomst die uitgaat van het boekingskantoor als organisator. Dit betekent dat het boekingskantoor verantwoordelijk is voor o.a. insolventiedekking. De overeenkomst geldt bij niet-exclusieve inzet van het schip.

De overeenkomst in het blok aan de linkerkant is opgesteld voor de situatie waarin de scheepseigenaar als organisator wordt aangemerkt, en daarmee verantwoordelijk is – ook voor het regelen van insolventiedekking. Er wordt uitgegaan van exclusieve inzet van het schip.

In het blok aan de linkerkant vind je een bemiddelingsovereenkomst die uitgaat van het boekingskantoor als organisator. Dit betekent dat het boekingskantoor verantwoordelijk is voor o.a. insolventiedekking. De overeenkomst geldt bij exclusieve inzet van het schip.

Insolventie

VZR Garant en STO Garant bieden beide verplichte insolventiebescherming, maar verschillen in aanpak. VZR Garant werkt met een garantiefonds dat bij faillissement direct ingrijpt. STO Garant gebruikt een derdengeldenrekening: het geld van de reiziger wordt pas na afloop van de reis vrijgegeven. Beide regelingen bieden zekerheid, maar via een andere structuur.


Stand van zaken pakketreis richtlijn

Datum: 15 januari 2025
Categorie: ondernemen/overeenkomsten
De Europese Unie werkt aan het vernieuwen van de regels voor pakketreisovereenkomsten om reizigers beter te beschermen en de regels duidelijker te maken. Hier zijn de belangrijkste veranderingen die worden voorgeste...

Garantiefonds – update

Datum: 18 februari 2019
Categorie: ondernemen/richtlijn
De oprichting van het Garantiefonds vordert gestaag: STO Garant legt de laatste hand aan het juridische kader voor het fonds; toetst momenteel de cijfers van deelnemers; en zal over enkele dagen de definitieve naam en...

Update Garantiefonds Chartervaart

Datum: 11 januari 2019
Categorie: ondernemen/richtlijn
Heb jij al een garantieregeling? Eén van de garantiemogelijkheden is het Garantiefonds voor de Chartervaart. Ruim 90 ondernemers hebben zich inmiddels voor het Garantiefonds aangemeld. Daarmee verzekeren zij dat -als ...

Schoolreis of bedrijfsuitje... B2B?

Datum: 30 oktober 2018
Categorie: ondernemen/richtlijn
Een meerdaagse vaartocht met een bedrijf of school is doorgaans geen Business to Business (B2B), maar ‘gewoon’ een pakketreis. Als scheepseigenaar moet je in zo’n geval dus gewoon aan de informatie- en garantieverplic...

Naar nieuwsoverzicht