Vragen TVL regeling

Geplaatst op 02-07-2020  -  Categorie: Corona TOGS

Bij het aanvragen van de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) komen er diverse vragen naar boven. Wij inventariseren de vragen zodat wij deze bij het ministerie kunnen neerleggen. Onderstaand een aantal vragen die bij ons bekend zijn:

-er zijn verschillen in tijd tussen de BTW aangifte en de momenten wanneer de reizen worden uitgevoerd. De BTW aangifte wordt voor sommige bedrijven gedaan wanneer de factuur voor de boeking wordt verstuurd en voor andere bedrijven wanneer de voorschotten binnenkomen. Dit komt niet overeen met wanneer de reizen worden uitgevoerd. De omzet die wegvalt in juni -  september staat dus niet altijd in de BTW aangifte van juni – september. Er is veel onduidelijkheid naar welke cijfers er gekeken moet worden voor deze regeling. Mogen we uitgaan van de omzet op het moment dat de reizen uitgevoerd zouden moeten worden?

- voor bedrijven die eind vorig jaar zijn opgestart, wordt de berekening gemaakt op basis van de eerste 4 maanden na de start. Bedrijven die te maken hebben met seizoenswerk worden hierdoor benadeeld omdat er in de 1e 4 maanden nog geen omzet is gemaakt. Ons voorstel zou zijn om naar de jaarrekening van 2019 van de betreffende onderneming te kijken. De eigenaar van het schip is gewijzigd maar het schip/onderneming is vaak nog hetzelfde.

-bij het invullen van het formulier dient men het KVK-nummer in te vullen, dan verschijnt automatisch de bijbehorende SBI-code. Dit is echter alleen de 1e SBI code en er kan geen keuze worden gemaakt voor bijvoorbeeld de SBI-code van de nevenactiviteiten waarop de TOGS wel kon worden aangevraagd.

Heb jij nog een vraag die hier niet tussen staat, mail deze dan naar adnerb.[antispam].@debbz.nl