Elektrificatie van de Vooruitgang

Geplaatst op 12-07-2023  -  Categorie: Algemeen Openbaar

accus-2 2

In 2019 hebben Jorrit Jouwsma en Susan Janssen-Jouwsma het casco van het in 1898 gebouwde motorschip ‘Gebroeders’ opgebouwd tot een energieneutraal vergaderschip voor maximaal 12 personen. Het schip heet tegenwoordig De Vooruitgang. De BBZ ging langs bij Jorrit en stelde hem dezelfde vragen die ook aan Joost en Wiebe (de twee andere ondernemers die hun schip geëlektrificeerd hebben) hebben, voorgelegd.

 

Q: Met welke samenwerkingspartners had je te maken?

A: De kunst is om experts te vinden op de gebieden waar je aan wilt werken, bij ons waren dat: voortstuwing, elektra, verwarming en installatie. Vervolgens kan je met de betrokkenen een plan maken en in delen, of in 1 keer uitvoeren. Daarbij is een projectleider hard nodig maar die zijn er nauwelijks. Gelukkig kon ik dat zelf (Jorrit is medeoprichter van het bedrijf De Duurzame Oplossing en heeft ervaring als projectleider). Ik werkte samen met E-ship, MG energy, installateur Bas KromEconoord en Buitendijk Energy.


Q: Waar ben je tegenaan gelopen?

A: Het bureaucratische systeem van subsidieverstrekking. We hebben 12 afzonderlijke subsidies moeten aanvragen. Er werd niet gekeken naar het totale project als één geheel of naar de totale impact op de verduurzaming. Soms zat de ene aanvraag de andere zelfs in de weg. Er is weinig tot geen kennis aanwezig op het gebied van innovatie bij de subsidieverstrekkers. Ik denk dat ik in totaliteit zo’n 20 tot 25% subsidie heb ontvangen op de investeringen die betrekking hadden op verduurzaming, hier ben ik meer dan 2 maanden (full time) mee bezig geweest.

Q: Kan een schipper-ondernemer dit traject zelf uitvoeren?

A: Nee, daarvoor zou je kennis moeten hebben op teveel gebieden.

omvormers-vooruitgang

Q: Wat zou je een volgende keer anders doen?

A: Eerder de subsidieverstrekkers erbij betrekken.
Verder had ik voldoende gehad aan een kleinere accucapaciteit. Ik heb nu 120 kWh en dat is wel heel ruim. We hadden eerst ook andere plannen voor het aantal vaaruren maar dat is later naar beneden bijgesteld. Inzicht in je energievraag is heel belangrijk voor het bepalen van de accucapaciteit.

Q: Denk je dat er een markt is voor je schip?

A: Zeker weten. Het is dat ik me nu focus op mijn andere bedrijf, maar anders zouden we het schip veel kunnen verhuren.

Q: Zou je het andere ondernemers aanraden?

A: Niet zoals wij het gedaan hebben, 100% elektrisch. Ik zou anderen adviseren om te beginnen met diesel-elektrische aandrijving en dan in de toekomst stap voor stap te werken naar volledig elektrisch. Je moet goed kijken naar de specifieke energievraag van je bedrijf/het schip en daar je eigen juiste oplossing bij zoeken. Focus eerst op het verminderen van de energievraag, dan pas op de vraag naar energie.

Q: Wat is de actieradius van het schip?

A: Als ik 5 knopen vaar haalt het schip 100 km. Dat is als er geen zon schijnt. Is er volop zon dan komt daar nog eens 30 km per dag bovenop.