klipperrace




Logingegevens vergeten?

Renovatie haven van Ameland

Geplaatst op 11-12-2019  -  Categorie: infra/havenzaken

Filmpje Omropfryslan
Op de valreep hebben de BBZ en de VBZH kunnen voorkomen dat er voor grote charterschepen geen plek meer zou zijn op Ameland. Als het laatste plan voor de nieuwe indeling van de haven aangenomen zou zijn, zou dit grote gevolgen voor de chartervloot hebben gehad. Gelukkig hebben we met stichting 't Leijegat en de gemeente een aantal afspraken kunnen maken, zodat we toch ligplaatsen voor alle lengtes in de jachthaven kunnen houden. De noordkant van de Nieuwe Veerdam komt ter beschikking van charterschepen als de kop Oude Veerdam vol ligt. Aanstaande maandag gaan we weer naar Ameland om te bespreken of en wat we aan de nieuwe Veerdam nodig hebben.

Voorgeschiedenis in een notendop

  • Na de renovaties aan de dam en de dijk, wil de gemeente nu de haven renoveren.
  • De gemeente heeft geld gevraagd van de provincie en een toezegging gekregen.
  • Er is een projectbureau ingehuurd om een havenplan te maken. 
  • In een vroeg stadium is dit plan bekeken door de VBZH, dit ging alleen om de locatie van de charterschepen. 
  • Latere versies van het plan zijn niet meer besproken met VBZH of BBZ.
  • In de tussenliggende tijd is in de Raad besloten dat beide Robbenboten in de haven een plek moeten krijgen.
  • Afgelopen maandagavond stond op de raadscommissievergadering de financiering van de herinrichting van de haven van Nes op de agenda. Formeel ging het alleen om de financiering, maar er hing ook een plan van de nieuwe haveninrichting aan vast. 
  • Dit plan is helaas pas vorige week onder ogen van de VBZH en BBZ gekomen. We hebben direct contact opgenomen met de wethouder en de burgemeester en zijn in gesprek gegaan over de plannen. 

Kritiek op tekening

  • Op de tekening ziet het er goed uit, helaas komt dit niet overeen met de werkelijkheid.
  • De plek die bedacht is voor de robbenboten is te klein.
  • De charters op de kopse kant zijn ingetekend alsof ze 25 meter zijn, in werkelijkheid zijn ze 40 meter.
  • De ingetekende charters aan de stalen damwand (achterkant oostzijde) kunnen hier niet of nauwelijks liggen: het is veel te ondiep.

Afspraken

Maandagmiddag is er met de wethouder, de betreffende ambtenaar, stichting ‘t Leijegat en het projectbureau een gesprek geweest waarin we onderstaande afspraken gemaakt hebben:  

  • 3 schepen met een waterlijnlengte van 40 meter kunnen op de kop van de oude veerdam blijven liggen.
  • De oostkant van de Oude Veerdam krijgt een baggervak van 95 lengte en 40 meter breedte.
  • De damwand achter aan de oostkant wordt verwijderd, hier wordt een extra paal geslagen. De oostkant wordt ook naar achter toe ook verder uitgebaggerd zodat schepen verder naar achter kunnen liggen.
  • De noordkant van de Nieuwe Veerdam komt ter beschikking van charterschepen als de kop Oude Veerdam vol ligt. Over de volle lengte en 15 meter breed. Faciliteiten als water en stroom zijn aanwezig.
  • De eerste jachthavensteiger op de tekeningen wordt 12 meter ingekort om invaart van jachten in de jachthaven mogelijk te maken.