PERSBERICHT - Commissaris van de koning Jaap Smit bezoekt stilgevallen charterschepen in Rotterdam

Geplaatst op 28-05-2020  -  Categorie: Corona noodfonds

Commissaris van de Koning van Zuid-Holland, Jaap Smit, brengt vrijdag 29 mei een bezoek aan de stilgevallen zeilschepen van de chartervaart.

De chartervaart, waaronder zeegaande zeilschepen, de bruine vloot en de motorpassagiersvaart, is hard getroffen door de crisis. Alle schepen liggen stil en alle geboekte reizen moeten geannuleerd worden. Zonder hulp van de overheid gaan veel schippers het niet redden zegt de BBZ, de belangenvereniging, en als een schipper het niet redt, dan verdwijnt het schip ook.

De BBZ heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat gevraagd om de hulpmaatregelen te verruimen, te verlengen en om een noodfonds op te richten. De TOGS regeling voor het MKB is bijvoorbeeld nog niet toegankelijk voor de zeevaart. De rechtvaardiging voor een speciaal fonds voor de chartervaart is dat schepen die in een faillissement terecht komen vrijwel zeker uit de vaart zullen gaan. Veel schepen zijn onvervangbaar omdat zij varend erfgoed zijn of omdat de technische eisen een herstart onbereikbaar hebben gemaakt.

Het bezoek van de Commissaris van de Koning is een erkenning van de zorgen van zo’n 400 ondernemers en schippers.

Het bezoek vindt plaats op vrijdag 29 mei, om 14:00 uur, aan boord van de Oosterschelde in Rotterdam.

Met vragen over het bezoek of de achtergrond van de crisis kunt u terecht bij Paul van Ommen, directeur BBZ, 0657371683 of luap.[antispam].@debbz.nl