klipperrace


MoU bijeenkomst

Geplaatst op 23-12-2016  -  Categorie: maritieme regelgeving/zeevaart  -  Auteur: Paul

Teleurstellende MoU bijeenkomst

Voor het eerst in vijf jaar is het MoU comité weer bijeengekomen. Een EMH delegatie was aanwezig bij de vergadering. Het was een wat aarzelende bijeenkomst waarin gesproken is over de toekomst van het MoU, of wel, het Memorandum of Understanding on the mutual recognition of certificates for the safe operation of traditional ships in European waters and of certificates of competency for crews on traditional ships.

Alle landen waren erg tevreden over het MoU, ook Denemarken, maar dat kwam misschien omdat Denemarken (als enige land) vindt dat het MoU alleen van toepassing is op schepen met maximaal 12 passagiers.

De discussie is gegaan over oude struikelblokken als de definitie van een historisch schip, zeg maar de basis van het MoU, en commerciële vaart. EMH heeft geprobeerd de discussie een andere kant op te leiden.

Besloten is om:

  • verdere invulling te geven aan de MoU voorwaarde dat schepen een Safety management Systeem hebben.
  • verdere invulling te geven aan het begrip ‘traditional ship’.
  • verdere invulling te geven aan de minimale technische eisen (onder voorzitterschap van Nederland.)
  • de volgende MoU Committee bijeenkomst in augustus te houden in Noorwegen.

Denemarken heeft nog laten vallen tevreden te zijn met de werking van de Nederlands -Deense overeenkomst voor zeilschepen.

De EMH-delegatie bestond uit de Duitser Thomas Hoppe van de GSHW en de Noorse Hedda Lombardo van de Norsk Forening for Fartøyvern. EMH is formeel een toehoorder. Het MoU Comite bestond uit vertegenwoordigers van de transport ministeries uit Noorwegen, Denemarken, Duitsland en Zweden. Veel landen hadden geen vertegenwoordiger gestuurd. Er was ook een toehoorder van EMSA, de Europese scheepvaartinspectie.