stephan-kramer-rood-boven-groenDrie tips om makkelijk te rapporteren
Veiligheidsdenken ontwikkelt zich. Het is geen statisch gegeven. Maatschappelijke (markt) opvattingen, nieuwe technieken en onderzoek zorgen voor aanpassingen. Het belang van verslaglegging, bijvoorbeeld van onderhoud en controles aan boord is zo'n nieuw inzicht. Stephan Kramer van Rood Boven Groen legt uit hoe je dit efficiënt kunt doen, hoeveel werk het eigenlijk is, wat de ervaringen zijn en wat je er aan hebt.

harry-mutterSlecht weer zeilen en zeiltrim
Hoe pas je zeilvorm en zeilconfiguratie het beste aan de weersomstandigheden aan? Deze snelcurus wordt gegeven door Harry Mutter, kapitein en eigenaar Morgenster

robin-hoekstra-bscRisco's bij stalen rondhouten
De laatste jaren worden veel houten rondhouten vervangen door staal met het idee dat je dan zorgeloos door het leven kunt. Maar ook staal heeft risico’s. Welke risico’s zijn dat? Waar moet je op letten? Wat zijn de voor- en nadelen van staal? Wat zeggen de voorschriften hierover en wat verwacht een keurende instantie? Robin Hoekstra (BSC, Bureau Scheepvaart Certificering) licht dit toe.  

bernt-folmerVeiligheidsdrills en de noodzaak van het oefenen
Veiligheidsrills op de binnenvaart krijgen niet veel aandacht. Waarom zijn ze belangrijk, hoe ziet een goeie drill er eigenlijk eruit en hoe betrek je de passagiers?
Bernt Folmer
(Oud directeur EZS, docent EZS en ervaren kapitein) leert hoe je een goeie drill kunt voorbereiden en uitvoeren.

eelco-leemansGroene vloot: kansen voor duurzame chartervaart
Het Klimaat verandert, de regels veranderen mee en de marktbehoeftes ook. Hoe speel je daar als ondernemer op in? De workshop wordt gegeven door Eelco Leemans. Oud zeilschipper, stuurman zeilvaart, voormalig directeur stichting Noordzee.

pietWindscheuren in rondhouten
Windscheuren in rondhouten ontstaan door krimp. Als hout na het kappen van de boom droogt, dan krimpt het en ontstaan er windscheuren. Het zijn scheuren in de langsrichting. Aan de sterkte hoeft het geen afbreuk te doen, tenminste, als het er niet te veel worden, als ze niet te diep worden of te breed. Maar wat is te veel, te diep, te lang? Piet Blauw, mastenmaker uit Stavoren vertelt er meer over.

ynke-ooykaas-boonk-van-leeuwenAansprakelijkheid aan boord
Deze workshop gaat over aansprakelijkheid en de juridische positie van de schipper of de ondernemer. Wat zijn de rechten, plichten en aansprakelijkheden?
De workshop wordt gegeven door Ynke Ooykaas, jurist bij Boonk van Leeuwen, en al jaren actief betrokken bij de chartervaart en bij de BBZ.